Informacja o warunkach drogowych na DTŚ (dw 902)

poniedziałek, 15 marca 2010

Estakada – zostaje na dłużej

Fantastycznie byłoby wyeliminować ruch tranzytowy z centrum naszego miasta. Każdy Chorzowianin marzy pewnie o Rynku z prawdziwego zdarzenia. Jednak te wizje będzie trzeba odłożyć w czasie. Na chwile obecną nie są one do zrealizowania. I to nie z winy Władz Miasta, urzędników i zarządcy drogi lecz ze względu na istniejący od lat układ komunikacyjny i ustalony ciąg drogi krajowej nr 79 ( ul. Katowickiej) wpisanej w sieć dróg krajowych i dość nieszczęśliwie przebiegającej poprzez chorzowski Rynek.


O potrzebie utrzymania połączenia drogowego lub też o jego przebudowie decyduje przede wszystkim stopień wykorzystania drogi mierzony bieżącym natężeniem ruchu, a przez Chorzowski odcinek DK 79 przejeżdża w ciągu doby ponad 30 000 pojazdów. Nadzieje na poprawę sytuacji po wybudowaniu kolejnych odcinków DTŚ okazały się mocno przesadzone, bo natężenie ruchu na chorzowskim odcinku DK 79 wciąż rośnie. Z drugiej strony trudno wyobrazić sobie ruch pojazdów na ul. Katowickiej bez funkcjonowania DTŚ. To wszystko spowodowało, że miasto w 2004 roku zleciło projektantom opracowanie projektu koncepcyjnego wyeliminowania uciążliwego ruchu tranzytowego z centrum miasta. Biuro projektów opracowało wstępny przebieg alternatywnego odcinka DK 79 z pominięciem rynku. Koncepcja przewiduje poprowadzenie drogi począwszy od skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego z ul. Chorzowską w Katowicach po śladzie ul. Parkowej dalej przekraczając ul. Kościuszki wzdłuż terenów niegdyś kopalnianych, dalej wzdłuż linii kolejowej 131 do al. Jana Pawła II w Bytomiu. Dlatego też projekt otrzymał roboczą nazwę: „Zmiana przebiegu drogi krajowej DK 79 od węzła z ul. Chorzowską w Katowicach do al. Jana Pawła II w Bytomiu”. Jego realizacją zainteresowany był nie tylko Chorzów, ale również Katowice i Bytom, dlatego też w tej intencji Prezydenci trzech miast zawarli porozumienie międzygminne, które w efekcie końcowym ma doprowadzić do budowy drogi. W 2007 roku przystąpiono do wykonania dokumentacji projektowej i próby szczegółowego określenia przebiegu nowej trasy. Po przeprowadzeniu badań natężenia ruchu na istniejącym odcinku, prognoz ruchu na lata następne oraz uwzględnieniu bieżących potrzeb komunikacyjnych na poziomie lokalnym miasta Chorzowa Bytomia i Katowic projekt rozrósł się znacznie i wydłużył do prawie 8 km. Wariant koncepcyjny po kilku zaledwie latach okazał się nieaktualny w związku wciąż rosnącymi potrzebami ruchowymi. W roku 2007 realizując jednocześnie dokumentacje projektową przystąpiliśmy jako gmina wiodąca do próby pozyskania zewnętrznych środków na realizację robót. Najpierw jako zmiana przebiegu DK 79 co niestety nie powiodło się, później poprzez próbę wydłużenia drogi S11 z puli środków na drogę ekspresową co okazało się na tamten czas niemożliwe.

Projekt został włączony do Kontraktu Wojewódzkiego dla Województwa Śląskiego 5 października 2007 r. i uzyskał dotację z budżetu państwa na rok 2007 w wysokości 4 mln zł, z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów prac projektowych I etapu. Jednak na sfinansowanie robót drogowych nie było szans. I takiej też możliwości nie będzie do roku 2013. Co to jednak ma wspólnego z Estakadą? Otóż: Skoro nie było realnej możliwości pozyskania niebagatelnej kwoty 900 mln zł na realizacje robót, co w konsekwencji odsuwało nas od realizacji obwodnicy do roku 2013, gdzie w następnym rozdaniu środków Unijnych będziemy stawać do konkursu o środki na ten cel, obowiązkiem zarządcy dróg było podjęcie działań, które umożliwią dalszą bezpieczną eksploatację Estakady, a być może wręcz jej reanimację z agonii.

Podkreślam jeszcze raz będziemy stawać do konkursu. A konkursy można wygrać lub nie. Bazując jednak na realnym optymizmie w roku 2008 scenariusz rysował się następująco: Następne rozdanie środków po roku 2013. Zakładamy oczywiście, że konkurs wygramy i otrzymamy dotację realizacja robót z uwzględnieniem możliwości finansowych miasta 5-6 lat czyli zbliżamy się do roku 2020. Wkład miast niebagatelny dla naszego budżetu. Zakładając dotację w pełnej wartości 80% to i tak około 180 mln miasta muszą łącznie wyłożyć z własnej puli, a to sporo. Więc gdy pojawiła się w roku 2008 możliwość aplikowania o środki w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko - nie sposób było z niej nie skorzystać. Niestety obwodnica nie wpisywała się w ramy wyznaczone przez jednostkę wdrażającą - Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Natomiast remont estakady wraz z niespełna kilometrowym odcinkiem ul. Katowickiej od ul. M. Konopnickiej do ul. Metalowców spełniał wymagane warunki brzegowe zarówno pod względem wielkości zadania jaki i zakresu robót. Przygotowano zatem niezbędne materiały i w październiku 2008 r. złożono wniosek aplikacyjny, tym bardziej, że przeprowadzono w 2007 roku przeglądy szczegółowe wszystkich 30 obiektów mostowych na terenie miasta Chorzów w tym estakady i opinia co do jej stanu technicznego była jednoznaczna. Estakada nie stwarza wprawdzie zagrożenia w bezpieczeństwie ruchu - jednak ogólna ocena stanu technicznego wskazuje na potrzebę jej remontu w przeciągu kilku najbliższych lat, a jego niewykonanie może skutkować koniecznością całkowitego wyłączenia z ruchu.

Nie mając pewności co do pozytywnego rozstrzygnięcia konkursu, nie zdecydowano się na wyłożenia środków na dokumentację projektową (ca 2 mln zł). Przygotowano Program Funkcjonalno- Użytkowy, Studium Wykonalności, Specyfikacje techniczną i złożony został wniosek aplikacyjny o dotację w formule „projektuj i buduj”, który pozwala na ogłoszenie przetargu na roboty projektowe i budowlane jednocześnie. Rozstrzygniecie konkursu trwało 17 miesięcy i szczęśliwie doczekaliśmy się dotacji, która przybliża nas do realizacji remontu. Oczekiwany scenariusz na najbliższe lata przedstawia się następująco:


  • marzec 2010 r.: ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i wykonanie robót,

  • czerwiec 2010 r.: rozstrzygniecie postępowania, wybór wykonawcy i rozpoczęcie prac projektowych,

  • luty 2011 r.: zakończenie prac projektowych,

  • marzec 2011 r. - kwiecień 2012 r.: realizacja robót budowlanych (jedna jezdnia estakady),

  • maj 2012 r. - czerwiec 2013 r.: realizacja robót budowlanych (druga jezdnia estakady).
Prace nad projektem zmiany przebiegu DK 79 trwają i potrwają do końca bieżącego roku, ze względu na konieczność wspólnego zaprojektowania obwodnicy i modernizowanego odcinka linii kolejowej 131. Będziemy przygotowywać się do konkursu na dofinansowanie robót drogowych, a w przypadku pozytywnego jego rozstrzygnięcia - rozpoczną się prace. Zakończą się w roku 2017 może 2018. Czy była zatem realna możliwość wyburzenia estakady już w tej chwili? Do rozważań odnośnie ostatecznego kształtu rynku i ewentualnej rezygnacji należy powrócić dopiero po wybudowaniu obwodnicy z uwzględnieniem tzw. trwałości projektu czyli okresu jaki wymagany jest, aby upłynął od zakończenia robót. Uwzględnić również trzeba natężenie i prognozę ruchu samochodów w tym okresie czasu. W przypadku Estakady i jej obecnej roli w sieci komunikacyjnej miasta - dłużej już czekać nie było można.

Utrudnienia w ruchu - awaryjne naprawy jezdni





Informujemy, że w okresie od 15 do 20 marca br. prowadzone będą prace związane z awaryjnymi naprawami nawierzchni jezdni w niżej podanych miejscach:
  • ul. 11 Listopada / Krzyżowa,
  • ul. 11 Listopada / Pudlerska,
  • ul. 11 Listopada 48,
  • ul. 11 Listopada 53,
  • ul. 11 Listopada 74,
  • ul. 11 Listopada 74,64,
  • ul. 11 Listopada n/p 74,
  • ul. 16 Lipca prawo skręt do ul. Kaliny,
  • ul. 23 Czerwca zjazd z ul. 3 Maja,
  • ul. 3 Maja 22-24 – Szkoła,
  • ul. 75 Pułku Piechoty między ul. Strzelców Bytomskich a ul. Kościuszki,
  • ul. Armii Krajowej 109,
  • ul. Armii Krajowej 80,
  • ul. Armii Krajowej 82,
  • ul. Armii Krajowej 84,
  • ul. Armii Krajowej przy nastawni PKP,
  • ul. Bożogrobców / Kościuszki - przed ul. Kasprowicza,
  • ul. Bożogrobców 31A przy kościele,
  • ul. Chropaczowska od granicy miasta Świętochłowice do ul. Pokoju,
  • ul. Czempiela - przejście dla pieszych przy Zakładzie Energetyki Cieplnej,
  • ul. Czempiela – Targowisko,
  • ul. Czempiela 50 przejście dla pieszych,
  • ul. Czempiela 51,
  • ul. Czempiela, Zakład Energetyki Cieplnej - przejście dla pieszych,
  • ul. Dąbrowskiego / Starego Zdroju wokół włazu - kierunek ul. Hajducka,
  • DTŚ - przed wiaduktem ul. Racławicka, kierunek Świętochłowice,
  • ul. Gałeczki główne wejście do Delta Trans,
  • ul. Gałeczki wzdłuż przystanku „A” przy Delta Trans,
  • ul. Graniczna rondo wloty,
  • ul. Graniczna w rejonie wylotu ul. Gagarina nr 34,
  • ul. Jasińskiego do ul. Armii Krajowej, strona prawa,
  • ul. Kaliny 70-72 przy włazie,
  • ul. Karłowicza 17,
  • ul. Karpacka / Karwińska,
  • ul. Katowicka - Era Ochrona - kierunek Bytom,
  • ul. Katowicka / Krzyżowa - kierunek Katowice,
  • ul. Katowicka / Nowa przed sygnalizacją - kierunek Katowice,
  • ul. Katowicka 102 - kierunek Bytom,
  • ul. Katowicka n/p 100 - kierunek Katowice,
  • ul. Katowicka n/p 102,
  • ul. Katowicka na wysokości ul. Karpińskiego 58 środkowy pas - kierunek Bytom,
  • ul. Katowicka od przejścia dla pieszych do nr 149 - kierunek Katowice,
  • ul. Katowicka od ul. Nowej do ul. Stabika - kierunek Bytom,
  • ul. Katowicka od ul. Stabika do nr 142 - kierunek Bytom,
  • ul. Katowicka za Era ochrona - kierunek Bytom,
  • ul. Katowicka za ul. Pudlerską - kierunek Katowice,
  • ul. Kołłątaja 4,
  • ul. Kościuszki / Moniuszki,
  • ul. Kościuszki 52,
  • ul. Kościuszki 54,
  • ul. Kościuszki 56,
  • ul. Kościuszki od ul. Siemianowickiej do nr 96,
  • ul. Krzyżowa między ul. Dombka a ul. Łagiewnicką,
  • ul. Krzyżowa przed ul. 11 Listopada, kierunek ul. Łagiewnicka,
  • ul. Krzyżowa rejon ul. Grunwaldzkiej,
  • ul. Ligonia 12,
  • ul. Maciejkowicka pod wiaduktem - kierunek Pl. Św. Jana,
  • ul. Metalowców,
  • ul. Michałkowicka 88,
  • ul. Michałkowicka 88-26,
  • ul. Michałkowicka 9,
  • ul. Michałkowicka między nr 26 a byłym wiaduktem,
  • ul. Michałkowicka n/p 88,
  • ul. Michałkowicka n/p 9,
  • ul. Michałkowicka na wysokości firmy „Paneltech”,
  • ul. Nowa 7 i n/p nr 15,
  • ul. Odrodzenia 52,
  • ul. Odrodzenia rejon ul. Staszica,
  • ul. Omańkowskiej między wylotem ul. Powstańców a ul. Dąbrowskiego,
  • Pl. Jana przystanek „A” na wysokości nr 19,
  • Pl. Mickiewicza n/p 8,
  • Pl. Mickiewicza przy ul. 11 Listopada,
  • Pl. Piastowski 20,
  • Pl. Św. Jana - Izba Wytrzeźwień,
  • Pl. Św. Jana 16 zatoka „A”,
  • Pl. Św. Jana 29-31,
  • Pl. Św. Jana 31A,
  • ul. Pocztowa przy pawilonie handlowym – usunięcie deformacji na miejscach postojowych z kształtki – zawieszone ze względu na warunki pogodowe,
  • ul. Podmiejska 16-18,
  • ul. Podmiejska n/p 10,
  • ul. Podmiejska n/p 6,
  • ul. Pogodna / Górna - zapadlisko na skrzyżowaniu, rozpoznania i usunięcie zapadliska w porozumieniu z ChŚPWiK,
  • ul. Polna przy ul. Kalidego,
  • ul. Powstańców / Rynek - Urząd Miasta przy zwrotnicy tramwajowej,
  • ul. Pudlerska 15,
  • ul. Pudlerska n/p 27 przy wpuście,
  • ul. Ratuszowa do Al. BoWiD - roboty gwarancyjne,
  • ul. Rodziny Oswaldów wylot do ul. Łagiewnickiej,
  • ul. Słowiańska przed garażami,
  • ul. Słowiańska wylot do ul. Kościuszki,
  • ul. Stalmacha przy ul. Pudlerskiej,
  • ul. Stefana Batorego / Kochanowskiego - kierunek A4,
  • ul. Stefana Batorego n/p ul. Granicznej - kierunek centrum,
  • ul. Szopena 5 - naprawa gwarancyjna (wstrzymane),
  • ul. Św. Pawła 8,
  • ul. Św. Piotra - Zespół Szkół Technicznych,
  • ul. Św. Wojciecha przy ul. Łagiewnickiej,
  • ul. Świdra 7,
  • ul. Świdra przy ul. Pudlerskiej,
  • ul. Tetmajera / Odrodzenia,
  • ul. Wileńska od nr 1 do ul. 23 Czerwca - w toku,
  • ul. Żołnierzy Września na wysokości ul. Kingi nr 21-25.
Przepraszamy za ww. utrudnienia i prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności oraz stosowanie do obowiązującego oznakowania.