Informacja o warunkach drogowych na DTŚ (dw 902)

poniedziałek, 15 marca 2010

Estakada – zostaje na dłużej

Fantastycznie byłoby wyeliminować ruch tranzytowy z centrum naszego miasta. Każdy Chorzowianin marzy pewnie o Rynku z prawdziwego zdarzenia. Jednak te wizje będzie trzeba odłożyć w czasie. Na chwile obecną nie są one do zrealizowania. I to nie z winy Władz Miasta, urzędników i zarządcy drogi lecz ze względu na istniejący od lat układ komunikacyjny i ustalony ciąg drogi krajowej nr 79 ( ul. Katowickiej) wpisanej w sieć dróg krajowych i dość nieszczęśliwie przebiegającej poprzez chorzowski Rynek.


O potrzebie utrzymania połączenia drogowego lub też o jego przebudowie decyduje przede wszystkim stopień wykorzystania drogi mierzony bieżącym natężeniem ruchu, a przez Chorzowski odcinek DK 79 przejeżdża w ciągu doby ponad 30 000 pojazdów. Nadzieje na poprawę sytuacji po wybudowaniu kolejnych odcinków DTŚ okazały się mocno przesadzone, bo natężenie ruchu na chorzowskim odcinku DK 79 wciąż rośnie. Z drugiej strony trudno wyobrazić sobie ruch pojazdów na ul. Katowickiej bez funkcjonowania DTŚ. To wszystko spowodowało, że miasto w 2004 roku zleciło projektantom opracowanie projektu koncepcyjnego wyeliminowania uciążliwego ruchu tranzytowego z centrum miasta. Biuro projektów opracowało wstępny przebieg alternatywnego odcinka DK 79 z pominięciem rynku. Koncepcja przewiduje poprowadzenie drogi począwszy od skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego z ul. Chorzowską w Katowicach po śladzie ul. Parkowej dalej przekraczając ul. Kościuszki wzdłuż terenów niegdyś kopalnianych, dalej wzdłuż linii kolejowej 131 do al. Jana Pawła II w Bytomiu. Dlatego też projekt otrzymał roboczą nazwę: „Zmiana przebiegu drogi krajowej DK 79 od węzła z ul. Chorzowską w Katowicach do al. Jana Pawła II w Bytomiu”. Jego realizacją zainteresowany był nie tylko Chorzów, ale również Katowice i Bytom, dlatego też w tej intencji Prezydenci trzech miast zawarli porozumienie międzygminne, które w efekcie końcowym ma doprowadzić do budowy drogi. W 2007 roku przystąpiono do wykonania dokumentacji projektowej i próby szczegółowego określenia przebiegu nowej trasy. Po przeprowadzeniu badań natężenia ruchu na istniejącym odcinku, prognoz ruchu na lata następne oraz uwzględnieniu bieżących potrzeb komunikacyjnych na poziomie lokalnym miasta Chorzowa Bytomia i Katowic projekt rozrósł się znacznie i wydłużył do prawie 8 km. Wariant koncepcyjny po kilku zaledwie latach okazał się nieaktualny w związku wciąż rosnącymi potrzebami ruchowymi. W roku 2007 realizując jednocześnie dokumentacje projektową przystąpiliśmy jako gmina wiodąca do próby pozyskania zewnętrznych środków na realizację robót. Najpierw jako zmiana przebiegu DK 79 co niestety nie powiodło się, później poprzez próbę wydłużenia drogi S11 z puli środków na drogę ekspresową co okazało się na tamten czas niemożliwe.

Projekt został włączony do Kontraktu Wojewódzkiego dla Województwa Śląskiego 5 października 2007 r. i uzyskał dotację z budżetu państwa na rok 2007 w wysokości 4 mln zł, z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów prac projektowych I etapu. Jednak na sfinansowanie robót drogowych nie było szans. I takiej też możliwości nie będzie do roku 2013. Co to jednak ma wspólnego z Estakadą? Otóż: Skoro nie było realnej możliwości pozyskania niebagatelnej kwoty 900 mln zł na realizacje robót, co w konsekwencji odsuwało nas od realizacji obwodnicy do roku 2013, gdzie w następnym rozdaniu środków Unijnych będziemy stawać do konkursu o środki na ten cel, obowiązkiem zarządcy dróg było podjęcie działań, które umożliwią dalszą bezpieczną eksploatację Estakady, a być może wręcz jej reanimację z agonii.

Podkreślam jeszcze raz będziemy stawać do konkursu. A konkursy można wygrać lub nie. Bazując jednak na realnym optymizmie w roku 2008 scenariusz rysował się następująco: Następne rozdanie środków po roku 2013. Zakładamy oczywiście, że konkurs wygramy i otrzymamy dotację realizacja robót z uwzględnieniem możliwości finansowych miasta 5-6 lat czyli zbliżamy się do roku 2020. Wkład miast niebagatelny dla naszego budżetu. Zakładając dotację w pełnej wartości 80% to i tak około 180 mln miasta muszą łącznie wyłożyć z własnej puli, a to sporo. Więc gdy pojawiła się w roku 2008 możliwość aplikowania o środki w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko - nie sposób było z niej nie skorzystać. Niestety obwodnica nie wpisywała się w ramy wyznaczone przez jednostkę wdrażającą - Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Natomiast remont estakady wraz z niespełna kilometrowym odcinkiem ul. Katowickiej od ul. M. Konopnickiej do ul. Metalowców spełniał wymagane warunki brzegowe zarówno pod względem wielkości zadania jaki i zakresu robót. Przygotowano zatem niezbędne materiały i w październiku 2008 r. złożono wniosek aplikacyjny, tym bardziej, że przeprowadzono w 2007 roku przeglądy szczegółowe wszystkich 30 obiektów mostowych na terenie miasta Chorzów w tym estakady i opinia co do jej stanu technicznego była jednoznaczna. Estakada nie stwarza wprawdzie zagrożenia w bezpieczeństwie ruchu - jednak ogólna ocena stanu technicznego wskazuje na potrzebę jej remontu w przeciągu kilku najbliższych lat, a jego niewykonanie może skutkować koniecznością całkowitego wyłączenia z ruchu.

Nie mając pewności co do pozytywnego rozstrzygnięcia konkursu, nie zdecydowano się na wyłożenia środków na dokumentację projektową (ca 2 mln zł). Przygotowano Program Funkcjonalno- Użytkowy, Studium Wykonalności, Specyfikacje techniczną i złożony został wniosek aplikacyjny o dotację w formule „projektuj i buduj”, który pozwala na ogłoszenie przetargu na roboty projektowe i budowlane jednocześnie. Rozstrzygniecie konkursu trwało 17 miesięcy i szczęśliwie doczekaliśmy się dotacji, która przybliża nas do realizacji remontu. Oczekiwany scenariusz na najbliższe lata przedstawia się następująco:


  • marzec 2010 r.: ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i wykonanie robót,

  • czerwiec 2010 r.: rozstrzygniecie postępowania, wybór wykonawcy i rozpoczęcie prac projektowych,

  • luty 2011 r.: zakończenie prac projektowych,

  • marzec 2011 r. - kwiecień 2012 r.: realizacja robót budowlanych (jedna jezdnia estakady),

  • maj 2012 r. - czerwiec 2013 r.: realizacja robót budowlanych (druga jezdnia estakady).
Prace nad projektem zmiany przebiegu DK 79 trwają i potrwają do końca bieżącego roku, ze względu na konieczność wspólnego zaprojektowania obwodnicy i modernizowanego odcinka linii kolejowej 131. Będziemy przygotowywać się do konkursu na dofinansowanie robót drogowych, a w przypadku pozytywnego jego rozstrzygnięcia - rozpoczną się prace. Zakończą się w roku 2017 może 2018. Czy była zatem realna możliwość wyburzenia estakady już w tej chwili? Do rozważań odnośnie ostatecznego kształtu rynku i ewentualnej rezygnacji należy powrócić dopiero po wybudowaniu obwodnicy z uwzględnieniem tzw. trwałości projektu czyli okresu jaki wymagany jest, aby upłynął od zakończenia robót. Uwzględnić również trzeba natężenie i prognozę ruchu samochodów w tym okresie czasu. W przypadku Estakady i jej obecnej roli w sieci komunikacyjnej miasta - dłużej już czekać nie było można.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz