Jednym z priorytetowych zadań Działu Inżynierii Ruchu jest prowadzenie działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie miasta.
W warunkach miejskich specyfika działań z zakresu inżynierii ruchu polega na trudnym godzeniu interesów dwóch grup uczestników ruchu drogowego – zmotoryzowanych i pieszych.
Kierowcy oczekują szerokich, przepustowych i bezkolizyjnych ulic aby przemieszczać się szybko i wygodnie – piesi chcą bezpiecznie poruszać się po mieście i bezstresowo przechodzić przez jezdnie.
Biorąc pod uwagę fakt, że pieszy w konfrontacji z pojazdem ma niewielkie szanse – na terenie Chorzowa staramy się myśleć przede wszystkim o niechronionych uczestnikach ruchu.
Chorzów jako jedno z pierwszych miast w Polsce wprowadził specjalne oznakowanie przejść dla pieszych w rejonie szkół:
- grubowarstwowe - o dużej wytrzymałości na ścieranie (trwałość minimum 3 lata),
- strukturalne – o większej szorstkości niż tradycyjna farba,
- biało-czerwone – lepiej widoczne i „inne” niż pozostałe przejścia dla pieszych.
W Chorzowie powstał też pomysł zastosowania poprawy widoczności przejść dla pieszych poprzez montaż poprzecznie przed przejściem dla pieszych - szklanych, odblaskowych elementów najezdniowych.
Obecnie tego typu przejścia stają się zalecanym standardem w ramach działań poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Od kilku lat na terenie Chorzowa prowadzona jest akcja zabudowy azyli dla pieszych na ulicach o szerokości umożliwiającej montaż takiego urządzenia.
Wprowadzane są też sukcesywnie strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h oraz montowane są progi zwalniające w dzielnicach osiedlowych.
Od 2007 r. rozpoczęto budowę wyniesionych przejść dla pieszych w rejonach szkół. Tego typu rozwiązania skutecznie wymuszają na kierowcach zmniejszenie prędkości przed przejściem dla pieszych.
Obok działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych - w mieście prowadzone są sukcesywne działania w celu poprawy bezpieczeństwa i komfortu zmotoryzowanych uczestników ruchu.
Działania te obejmują w szczególności:
- modernizację układu drogowego – wydzielenie lewoskrętów, poprawę geometrii skrzyżowań,
- przebudowę zwykłych skrzyżowań na dużo bezpieczniejsze i bardziej przepustowe skrzyżowania o ruchu okrężnym (małe lub mini ronda)
- budowę zatok autobusowych poprawiających bezpieczeństwo ruchu i przepustowość ulic,
- budowę sygnalizacji świetlnych akomodacyjnych na skrzyżowaniach lub w miejscach o dużym stopniu zagrożeniu bezpieczeństwa ruchu,
- modernizację i optymalizację pracy istniejących sygnalizacji świetlnych,
- wymianę oznakowania pionowego na oznakowanie odblaskowe II gerneracji,
- wykonanie nowego oznakowania drogowskazowego na głównych ciągach komunikacyjnych oraz wymianę istniejących tablic drogowskazowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz